workspace showing various colored filters used in the process of split grade printing in a photo darkroom
Workshop

Split Grade Printing

Torsten Wieczorek

„Split-Grade Printing” is a darkroom technique of exposing variable contrast black and white paper using two exposures instead of a single one.
19/11/2024 | 16:00 – 21:00
Photo Cluster
> Zieglergasse 34, 1070
8 person
€ 165

Many modern papers used in the darkroom are ‘variable-contrast’ (VC) which means that one can opt to modify the contrast of a print from soft to hard without changing the paper. „Split-Grade Printing” is a darkroom technique of exposing variable contrast black and white paper using two exposures instead of a single one. The aim of split grade printing is to maintain a full range of mid-tones whilst allowing a suitable amount of contrast that is otherwise unobtainable when using a single filter. This technique offers smooth and infinite control of contrast between the soft and hard limits but requires only two filters.

In our one-day workshop, we will explore this printing technique and when to use it in darkroom printing.

Part 1

  • Basics of Variable Contrast Paper
  • Split printing Basics
  • Split Grade Printing vs. Dodging & Burning

Part 2

  • Practical approaches in Split Grade Printing

The workshop will be held by Dino Rekanovic and Torsten Wieczorek and will take place with at least 2 binding registrations.

Viele moderne Fotopapiere, die in der Dunkelkammer verwendet werden, sind Multigrade Papiere, was bedeutet, dass man den Kontrast eines Bildes ändern kann, beispielsweise von weich zu hart, ohne das Papier zu wechseln. „Split-Grade-Belichtung“ ist eine Dunkelkammertechnik, bei der Multigrade-Papier für Schwarz-Weiß-Belichtung mit zwei Belichtungen statt einer einzigen belichtet wird. Das Ziel der Split-Grade-Belichtung besteht darin, den gesamten Bereich der Mitteltöne beizubehalten und gleichzeitig einen angemessenen Kontrast zu ermöglichen, der sonst mit einem einzelnen Filter nicht erreichbar wäre. Diese Technik bietet eine sanfte und mehr oder weniger unbegrenzte Kontrolle des Kontrasts zwischen den weichen und harten Kontrasten, erfordert jedoch nur zwei Filter.
In unserem eintägigen Workshop werden wir diese Dunkelkammertechnik erläutern und erklären, wann und wie sie eingesetzt werden kann.

Teil 1

  • Grundlagen von Multigrade-Papier
  • Grundlagen des Split-Grade-Printings
  • Split-Grade-Printing vs. Dodge & Burn

Teil 2

  • Praktischer Einsatz der Split-Grade-Belichtung

Der Workshop wird von Dino Rekanovic und Torsten Wieczorek geleitet und findet bei mindestens 2 verbindlichen Anmeldungen statt.